گاز ابزار
گاز ابزار
خودرو گازسوز

مزایای خودرو گازسوز با گاز طبیعی

مزایای زیست محیطی و اقتصادی خودرو گازسوز:

خودرو گازسوز  (NGV) می تواند مجموعه ای از مزایای اقتصادی و زیست محیطی را برای مصرف کنندگان و ساکنین شهرهای بزرگ فراهم کند. اینها ممکن است شامل مزایای اقتصادی سوخت ارزان قیمت، توسعه بازار مشاغل سبز، بهبود کیفیت هوای منطقه، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش وابستگی ما به نفت و ایجاد مسیری برای اقتصاد هیدروژنی باشد.

مزایای زیست محیطی خودرو گازسوز:

خودروهای گازسوز می توانند تأثیر فوری و مثبتی بر مسائل کیفیت هوا، امنیت انرژی کشور و سلامت عمومی داشته باشند. در اینجا برخی از مزایای کلیدی استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت حمل و نقل آورده شده است.

خودرو گازسوز (NGV)  تمیز است

خودروهای گاز سوز ،از جمله تمیزترین وسایل نقلیه در تولیدات تجاری امروزی هستند و تنها 5 تا 10 درصد آلاینده های مجاز را حتی بر اساس سخت ترین استانداردهای امروزی تولید می کنند. NGV ها 20 تا 30 درصد کمتر از خودروهای بنزینی یا دیزلی گازهای گلخانه ای تولید می کنند.

خودروهای گازسوز

به طور کلی، گاز طبیعی یکی از پاک ترین سوخت های جایگزین موجود امروزی است.

خودروهای گاز سوز می توانند انتشار اکسید نیتروژن(NOx) و هیدروکربن های واکنشی می دهد که می تواند  ازن سطح زمین (ماده اصلی  جو زمین را تا 95 درصد کاهش دهند. NGV ها همچنین می توانند انتشار دی اکسید کربن را تا 30 درصد، مونوکسید کربن  (CO) را تا 85 درصد و انتشار ذرات سرطان زا را تا 99 درصد کاهش دهند.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

استفاده از گاز طبیعی فشرده(CNG) به جای بنزین یا گازوئیل می تواند به کاهش گازهای گلخانه ای کمک کند.

واضح است که خودرو گازسوز یکی از تمیزترین انتخاب ها برای امروز و فردا است.

بیوگاز: کاهش دهنده آلاینده های تجدید پذیر:

بیوگاز انرژی تجدیدپذیر مقرون به صرفه ای است که می تواند به کاهش گازهای گلخانه ای نیز کمک کند. در حال حاضر با موفقیت در بخش‌هایی از اروپا استفاده می‌شود، و حتی در خودروهای گازسوز در آمریکا استفاده داشته است.

در مورد جداسازی گازهای گلخانه ای از محل های دفن زباله، فضولات حیوانی، فاضلاب و سایر منابع از طریق تولید بیومتان. تجربیات بسیار سودمندی در آمریکا و کشورهای اروپایی از جمله پروژه HAM در اسپانیا شاهد هستیم. 

بیوگاز: کاهش دهنده آلاینده های تجدید پذیر:

صدا و بو کمتر

سطح فشار صدای موتورهای CNG کمتر از موتورهای دیزلی است و ۹۰ درصد صدای کمتری ایجاد می کند. این باعث می شود. NGV ها به ویژه در مناطق پرجمعیت یا برای وسایل نقلیه ای که در شب کار می کنند انتخاب خوبی باشند. علاوه بر این، سوخت‌گیری با گاز طبیعی فشرده، در مقابل بنزین یا گازوئیل، انتشار بو و تبخیر را کاهش می‌دهد.

خطر آلودگی کم

CNG آب های زیرزمینی را آلوده نمی کند. صاحبان جایگاه‌های سوخت‌رسانی CNG مجبور نیستند با خطر نشت از مخازن زیرزمینی مقابله کنند. این مورد از دغدغه های اساسی جایگاه داران سوخت های دیزلی است.

راه رسیدن به هیدروژن

ممکن است در آینده هیدروژن به سوخت اولیه حمل و نقل در دنیا تبدیل شود، اما استفاده از CNG برای حمل و نقل اکنون به ایجاد پلی برای آینده هیدروژنی کمک می کند. طبق گزارش آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر وزارت انرژی ایالات متحده، پیشرفت فناوری سوخت گازی امروزه می تواند به انتقال به شبکه حمل و نقل آینده مبتنی بر سلول های سوختی هیدروژنی کمک کند.” گاز طبیعی از خطوط لوله موجود در حال حاضر منبع اصلی سوخت در تولید هیدروژن است.

 

مزایای اقتصادی گاز طبیعی در مقابل بنزین و گازوئیل:

خودروهایی که با سوخت CNG کار می کنند مزایای قابل توجهی نسبت به خودروهای بنزینی دارند. از لحاظ تاریخی، CNG به طور قابل توجهی کمتر از بنزین یا گازوئیل هزینه داشته است.

عملکرد بالا

NGV ها اغلب امتیازات اسب بخار مشابهی را به همتایان دیزلی و بنزینی خود ارائه می دهند. بنزین درجه یک اکتان 91 است. گاز طبیعی دارای رتبه اکتان تقریباً 130 است. این اکتان بالاتر باعث افزایش فشرده سازی موتور و راندمان احتراق می شود. به دلیل ویژگی‌های سوختن تمیز گاز طبیعی، NGVها معمولاً در مقایسه با اکثر خودروهای بنزینی عمر موتور طولانی‌تری دارند.

تامین سوخت ایمن و داخلی

از آنجایی که ایران یکی از بزرگترین دارندگان منابع گاز طبیعی در دنیا می باشد،‌خودروهای گازسوز NGV ها به سوختی ایمن دسترسی دارند و به به اقتصاد کشور کمک می کنند.

رشد بازار گاز طبیعی فشرده (CNG).

در مقیاس جهانی، بازارخودروهای گاز سوز در ایران بسیار سریع است. بنا به آمار منتشر شده، بیش از ۵ میلیون خودرو گاز سوز در کشور وجود دارد که توسط بیش از ۲۶۰۰ جایگاه CNG تامین سوخت می شود.این آمار با توجه به 15 میلیون وسیله نقلیه  گازسوز در سراسر جهان،‌بسیار قابل توجه است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.